realitné okienko

Realitné okienko


Prečo sa obrátiť pri predaji svojej nehnuteľnosti na realitného makléra alebo na realitnú kanceláriu? Veď predať niečo niekomu aj vrátane realít je tak jednoduché, že sa to až vtieravo ponuka vyskúšať pre každého z nás. Existuje veľa príručiek, návodov, televíznych reality šou a dokonca aj filmov o tom ako sa predávajú nehnuteľnosti vo svete. Ak si človek myslí, že predať svoju nehnuteľnosť je nenáročná práca a vo veľa ľuďoch na Slovensku táto mienka prevláda, veľmi radi mu dáme šancu prejaviť sa v pravom realitnom biznise. Realitný biznis sa mení veľmi rýchlo, tempo predaja určujú nie len banky a výhodné úvery, ktoré teraz nahrávajú častejšiemu predaju nehnuteľností ale aj podrobná analýza klienta a samotnej nehnuteľnosti, do ktorej svojho makléra (pustíte) respektíve mu dáte šancu, aby Vás presvedčil o svojich skúsenostiach pri predaji a celom obchode. V prvom rade kvalitný realitný maklér musí poznať dokonale zmluvy, ktoré dáva podpisovať svojim klientom a vysvetliť im ich obsah. Vieme zo skúsenosti, že dôvera medzi ľuďmi sa buduje veľmi ťažko, preto musí byť maklér nie len kvalitne vyškolený a znalý problematiky predaja v danom čase na danom mieste ale aj ústretový, ochotný načúvať a byť k dispozícii vždy, keď je to potrebné. Aj realitný maklér je len človek a jeho motivácia nezávisí vždy len od výšky provízie ale aj od toho ako si s predávajúcim sadli a porozumeli. V praxi sa často stretávame s tým, že predávajúci si myslia, že všetko vedia a dokonalo poznajú realitný trh, no napriek tomu vpustili realitného makléra do svojej nehnuteľnosti, či už za účelom dokázať si, že majú pravdu alebo len zneistiť makléra. V takomto prípade odporúčam pochváliť majiteľa nehnuteľnosti, že ovláda zákony, realitný a hypotekárny trh, popriať majiteľovi nehnuteľnosti pekný zvyšok dňa a úspešne zrealizovaný predaj. Vo väčšine prípadov, práve takýto ľudia, sú potom mojimi najlepšími klientmi, pretože po mesiaci alebo dvoch mi sami zavolajú a poprosia ma o pomoc pri predaji, lebo im sa predaj nepodaril. Kvalitu realitného makléra neurčuje nikdy počet ponúk, ktoré má zverejnené na stránke realitnej kancelárie. Z praxe máme overené, že jeden maklér je schopný poriadne sa starať približne o 20 ponúk. Prioritou každého jedného kvalitného realitného makléra by mala byť pravidelná komunikácia s predávajúcim, o priebehu inzercie, o reakciách na cenu a o počte vzhliadnutí na realitných portáloch, ktoré platí a zastrešuje realitná kancelária. Priebeh náberu nehnuteľnosti je takýto: Vo väčšine prípadov pri náboroch nehnuteľnosti je takzvaná studená inzercia, ide o pojem, kde maklér volá na inzerát, ktorý vyšiel na voľne dostupných portáloch. Aj predávajúci v myšlienke, že sa im budú ozývať len sami záujemcovia o kúpu budú z počiatku nemilo prekvapení, lebo sa im budú zväčša ozývať len realitní makléri a každý z nich sa bude pokúšať presvedčiť ich o tom, že práve on a jeho a realitná kancelária, je to pravé riešenie pre ich majetok. Je viac než možné, že majitelia si do svojho bytu, či domu vpustia viacero realitných maklérov, no treba dávať dôkladný pozor na to, komu zveríte predaj svojho majetku. Dobrý realitný maklér sa s Vami chce pred inzerovaním osobne stretnúť a dohodnúť sa na podmienkach predaja. Oboznámiť klienta s procesom predaja, obhliadnuť danú nehnuteľnosť a získať čo najviac informácií o tom, čo sa bude predávať. Pridaná hodnota je ak Vám poradia aj v oblasti home stagingu, teda úpravy nehnuteľnosti pred predajom, zabezpečia jej kvalitnú prezentáciu vo forme kvalitnej fotodokumentácie či video prezentácie. V neposlednom rade je veľmi dôležité rozumne nastaviť cenu za predaj nehnuteľnosti. Cenu si väčšinou neurčujú len majitelia ale aj samotný trh a skúsenosti kvalitného makléra, ktorý pozná aktuálnu situáciu na trhu. Teda môžete predísť tomu, aby sa Vaša nehnuteľnosť stala tzv. ležiakom na realitnom trhu. Spravidla a zo skúsenosti vieme, že ponuka, ktorá nezaujme do 2 týždňov od jej zverejnenia, stráca šance na predaj za zverejnenú cenu. Je potrebné vysvetliť klientom, že väčší počet realitných kancelárii, ktoré budú ponúkať jeho nehnuteľnosť, neznamená väčšie šance na predaj. Spôsobí to len chaos na trhu, premoženými spoluprácami s realitnými kanceláriami a zväčšuje sa riziko neporozumenia či neocenenia Vašej nehnuteľnosti. Nesprávnym inzerovaním stráca Vaša nehnuteľnosť na jedinečnosti, ktorou disponuje. Pri nehnuteľnostiach vedie takáto strata k strate hodnoty, hovorím teda o peniazoch, ktoré môžete získať výhodnejšie, ak zachováte svojej nehnuteľnosti punc jedinečnosti.